14. oktobra u Aeroklubu u Beogradu je održano predavanje Denisa Vilkoksa (Dennis L. Wilcox) na temu „Politika u digitalnoj eri: lekcije iz Obamine kampanje“.
Dr Denis Vilkoks, je počasni pofesor za odnose sa javnošću i bivši direktor Škole novinarstva i masovnih komunikacija na Državnom Univerzitetu u San Hozeu u Kaliforniji. PRWeek ga je proglasio za jednog od deset najboljih PR predavača u SAD.
Predavanje su organizovali Beogradski fond za političku izuzetnost i Društvo Srbije za odnose s javnošću.
Obama je prvi američki predsednički kandidat u istoriji koji je iskoristio u potpunosti potencijal inetrneta i sajtova za socijalno umrežavanje kao ključnu strategiju za dobijanje nominacije u Demokratskoj stranci i kasnije predsedničkih izbora. Obamina kampanja je referentna tačka za buduće korišćenje digitalnih medija u političkim kampanjama.
Osnove američkog izbornog sistema:
- U osnovi je dvopartijski sistem (postoje druge partije ali su demokratska i republikanska dominantne)
- Nezavisni glasači uglavnom odlučuju pobednika izbora (demorate i republikanci imaju po oko 40 % sigurnih glasova, a 20 % odlazi na tzv. nezavisne glasače)
- Obe strane se bore za centar (ne idu u ekstreme, ni levo, ni desno)
- Postoji kult ličnosti – umesto partijske lojalnosti
- Kampanje dugo traju – 2 godine u svih 50 država
- Na početku kampanje postiji puno kandidata unutar samih partija
- Kandidati moraju da sakupe puno novca
- Howard Dean je 2004. prvi počeo da prikuplja novac za kampanju preko interneta
Glavni faktori kampanje:
- Na predsedničkim izborima 2008. po prvi put su glavni kandidati DP bili žena (Hilari Klinton) i Afro-amerikanac (Barak Obama)
- Postojeći predsednik je nepopularan i bez naslednika
- Dobro poznat senator sa 25 godina iskustva – Džon Mekejn
- Ekonomija koja klizi u recesiju
- Harizmatična ličnost, ličnost promene – Barak Obama
Tradicionalna kampanja...
- Ogromni troškovi
- Stalna putovanja, govori, skupovi
...se proširuje na internet
- Više personalizovana komunikacija
- Preskakanje posredovanja u masovnim komunikacijama (novinari ne odlučuju koju će informaciju da objave)
- Pristup glasačima koji sami traže vesti
- Isplativija kampanja
Negativni efekti:
- Nedobronamerni sajtovi
- Nedostatak kontrole poruka, diskusija
- Brzo širenje informacija o gafovima
- 24-časovni ciklus vesti se smanjio na 24 sekunde
- Potreba za stalnim nadgledanjem interneta
Zašto je Obama koristio internet?
- Bio je virtuelno nepoznat kandidat sa ograničenim iskustvom
- Prve godine kampanje je obezbedio 1 milion donatora koji su dali do 100 $
Obamina internet strategija:
- Podstakao je korišćenje socijalnih mreža – Twitter-a, blogova, YouTube-a, MySpace-a (komunikacija odozdo naviše)
- Mekejn je imao tradicionalan pristup kampanji (komunikacija odozgo naniže)
Obamina taktika:
- Stalni kontakt sa pristalicama, simpatizerima
- Česti postovi na Fejsbuku i Majspejsu
- Stalni novi video snimci na YouTube
- Stalno tvitovanje
- Obama je pobedio Mekejna u 27 od 29 merenja socijalnih mreža
Strategija:
- Prodaje predsednika kao osobu, a tek posle njegovu politiku
- Humanizovanje informacija
- Proširio je pristup netradicionalnim publikacijama, magazinima
- Pojaljivanje u noćnim talk-show progamima (Jay Leno)
- Osnovna ideja: Priđi ljudima tamo gde oni prikupljaju informacije, vesti
Više od polovine mladih na internetu traži informacije o politici, tako da se može očekivati da se kampanje, sa svakim izbornim ciklusom sve više baziraju na internet.
Нема коментара:
Постави коментар